Gabriel Thiberge

Postodoctoral CNRS researcher

Main page

Output

about image

Get in touch

Please do feel free to contact me at

gabriel.thiberge[a]cnrs.fr

Output

Articles in peer-reviewed journals

2024:

  • Thiberge, G., & Hemforth, B. (Submitted). Good French isn't always best. Acceptability between normativity and usage. Glossa Psycholinguistics. 1st draft.
  • Thiberge, G., & Burnett, H. (Under review). From sociolinguistic perception to strategic action in the study of social meaning. Linguistics Vanguard. 1st draft.
  • Burnett, H., & Abbou, J. & Thiberge, G. (Under review). Analyzing linguistic variation using discursive worlds. Journal of Sociolinguistics. PDF soon.
  • Thiberge, G., & Brunetti, L., & Fliessbach, Jan. (Accepted). Différences fonctionnelles entre quasi-synonymes : les interrogatives de raison en français Congrès Mondial de Linguistique Française 2024. Preprint.
  • Corbeau, E., & Thiberge, G. (Accepted). You might want to tone down your advice : An experimental investigation of the speech act of advice in french. Applied Psycholinguistics. Preprint.

2023:

  • Lelandais, M., & Thiberge, G. (2023). The role of prosody and hand gestures in the perception of boundaries in speech. Speech Communication, 150, 41--65. https://doi.org/10.1016/j.specom.2023.05.001.
  • Paris, J., & Ramos Ruiz, I., & Thiberge, G. (2023). Mesurer l’impact d’un dispositif de remédiation anglais/espagnol sur le développement de compétences langagières et d’autonomie d’apprentissage en langue. Mélanges CRAPEL, 44(1), 81--98. PDF.

2021:

  • Thiberge, G., & Badin, F., & Liégeois, L. (2021). French partial interrogatives : a microdiachronic corpus study of variation and new perspectives in a refined pragmatics framework. Faits de Langues, 51(2), 179--202. https://doi.org/10.1163/19589514-05102010. Preprint.
  • Badin, F., & Liégois, L., & Thiberge, G., & Parisse, C. (2021). Vers un outillage informatique optimisé pour corpus langagiers oraux en vue d’une exploitation textométrique : le cas des interrogatives partielles dans ESLO. Corpus, 22. http://dx.doi.org/10.4000/corpus.5752. PDF.

2018:

  • Thiberge, G. (2018). Position du syntagme wh- en français : réelle optionnalité ou biais sociolinguistique ? ELIS -- Échanges Linguistiques en Sorbonne, Université Paris Sorbonne, 5, 64--91. PDF.

PhD Thesis

  • Thiberge, G. (2020). Acquisition et maîtrise des interrogatives partielles en français : La variation comme outil interactionnel. PhD Dissertation, Université de Paris. PDF (big file).

Communications in conferences

  • WIP.

Repository for datasets, scripts, statistical analyses and detailed outputs of inferential models...